Wiadomości

SENIORZE BĄDŹ ZAWSZE CZUJNY

Data publikacji 01.09.2017

Przestępcy oszukujący starsze osoby metodą na tzw. „wnuczka” wciąż modyfikują swoje działania, a wszystko po to, by zmylić nieświadome zagrożenia osoby.

Zaczyna się klasycznie. Przestępca telefonuje do osoby starszej i podaje się najczęściej za wnuczka lub inną bliską osobę, po chwili jednak przerywa połączenie. Bardzo szybko telefon dzwoni ponownie. Tym razem przestępca podaje się za policjanta, funkcjonariusza CBŚP lub CBA.

Oszust przekonuje starszą osobę, że rozpracowuje zorganizowaną grupę przestępczą i prosi, aby mu w tym pomóc. Ta pomoc ma polegać na przekazaniu gotówki. Dzięki temu będzie można zatrzymać prawdziwych przestępców oszukujących starsze osoby na tzw. „wnuczka".

W rzeczywistości dzwoniący są przestępcami, nie mającymi nic wspólnego z Policją. Jedynym ich celem jest wzbogacenie się kosztem ludzkiej krzywdy. Po przekazaniu pieniędzy np. wrzuceniu koperty do wskazanego kosza na śmieci lub wpłaceniu na podane przez oszusta konto, wszelki kontakt z przestępcami się urywa. Z reguły wówczas pokrzywdzony orientuje się, że padł ofiarą oszusta.

Ważne w takich sprawach jest to, że oszuści w trakcie rozmowy, chcąc potwierdzić swoją rzekomą „tożsamość” każą rozmówcy wybrać numer 997, bez rozłączania się! Pokrzywdzony myśli, że dodzwonił się na Policję, ponieważ głos drugiego oszusta, potwierdza, że taka osoba w komendzie pracuje i że faktycznie prowadzona jest taka akcja. CO ISTOTNE! Żeby skontaktować się z policją należy się ROZŁĄCZYĆ, ponieważ wystukując numer telefonu na klawiaturze w trakcie prowadzonej rozmowy, wcale nie łączymy się z innym numerem! W takiej sytuacji należy się bezwzględnie rozłączyć i dopiero wówczas wybrać numer telefonu 997 lub 112.

Oszuści informują również starsze osoby, aby udając się do banku w celu wypłaty pieniędzy, nie mówili kasjerom i obsłudze placówek bankowych, w jakim celu to robią. Oszuści starają się przekonać starsze osoby, że pracownicy banków także należą do grupy przestępczej i dlatego nie wolno ich o niczym informować.

Metoda „na policjanta, funkcjonariusza CBŚP, CBA” to w ostatnim okresie czasu najbardziej popularna forma wyłudzenia pieniędzy przez oszustów. Pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie oraz nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanym osobom lub pozostawienie ich we wskazanym przez nich miejscu.

W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać podając się przez telefon za policjanta lub innego funkcjonariusza, zakończmy rozmowę telefoniczną. Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich. Każdy z nas jest indywidualnie odpowiedzialny za bezpieczeństwo swojego mienia, dlatego w przypadku, gdy mamy jakiekolwiek podejrzenia co do uczciwości i intencji innej osoby, skontaktujmy się z Policją, dzwoniąc pod numer alarmowy 997 lub 112.

Powrót na górę strony