"Użyj wyobraźni"
Ofiary wypadków. Nie widzisz ich. Starają się do ciebie przemówić - brzmi hasło policyjnej kampanii.

"Użyj wyobraźni" to ogólnopolska kampania społeczna mająca na celu poprawę bezpieczeństwa najbardziej zagrożonych użytkowników dróg. Jej inicjatorem jest Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, a jego partnerami podmioty zaangażowane w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i PZU.
Kampanię podzielono na trzy etapy. Pierwszy dotyczył motocyklistów, drugi młodych kierowców, od jesieni trwa trzeci etap kampanii poświęcony bezpieczeństwu pieszych.
Trzeci etap projektu skierowany jest zarówno do pieszych, jak i do kierowców. Organizatorzy po raz kolejny wywołują szeroką dyskusję społeczną, szokując filmem pt. „Niewidoczni” oraz projektami plakatów na stronie www.uzyjwyobrazni.pl
Ograniczona widoczność w okresie jesieni i zimy sprawia, że piesi stanowią grupę szczególnie narażoną na udział w wypadkach drogowych. W takich warunkach kierowca dostrzega pieszego w ostatniej chwili, kiedy, najczęściej, jest już za późno na jakikolwiek manewr.
”Od początku tego roku na 8 wypadków śmiertelnych zaistniałych na drogach powiatu mogileńskiego odnotowaliśmy 3 wypadki, w których śmierć ponieśli piesi. Zapewne wielu tragedii możnaby uniknąć, gdyby pieszy lub nieoświetlony rowerzysta miał na sobie choćby mały odblask. W nocy kierowca dostrzega osobę poruszającą się drogą z odległości około 40 metrów, wystarczy jednak, że pieszy założy element odblaskowy i staje się widoczny z odległości 120 - 160 metrów. To daje kierowcy nawet kilkadziesiąt metrów więcej na reakcję i uniknięcie potrącenia.” – mówi młodszy aspirant Mariusz Matuszak, Kierownik Ogniwa Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Mogilnie.