Wiadomości

Bezpieczny senior

Data publikacji 13.11.2023

Oszustwa na szkodę osób starszych oraz zagrożenia w ruchu drogowym to główne tematy, które poruszyła policjantka prewencji na spotkaniu z seniorami. Korzystając z okazji, mł. asp. Magdalena Pollak zachęcała również do odwiedzania strony internetowej z Krajową Mapą Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz promowała założenia kampanii społecznej #ZnamTeNumery.

Spotkanie profilaktyczne odbyło się w mogileńskim klubie seniora. Głównym celem było uwrażliwienie seniorów na sytuacje, w których mogą stać się ofiarą przestępstwa i przekazanie im informacji jak powinni postępować w przypadku zagrożenia. Młodszy aspirant Magdalena Pollak apelowała, aby pod żadnym pozorem nie przekazywać pieniędzy lub rzeczy wartościowych obcym osobom. Ponadto wyjaśniła, że policjanci nigdy nie informują o prowadzonych akcjach, nie uczestniczą w przekazywaniu jakichkolwiek pieniędzy oraz nie proszą o ich użyczenie.

Nie zabrakło także informacji na temat problematyki bezpieczeństwa osób starszych jako uczestników ruchu drogowego. Policjantka zachęcała seniorów do noszenia elementów odblaskowych, szczególnie po zmierzchu.

W dalszej części spotkania omówiła na czym polega i jak działa Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz jak dodać zgłoszenie i jakie kategorie zagrożeń można zaznaczyć na mapie.

Na koniec przedstawiła założenia kampanii społecznej #ZnamTeNumery, której celem jest:

- uświadomienie sobie jak ważne jest ustalenie hasła „rodzinnego” – to tajne słowo klucz, które znają tylko najbliżsi, które potwierdzi, że po drugiej stronie jest osoba prawdziwa, a nie podszywająca się;

   - poznanie dzielnicowego i posiadanie do niego numeru telefonu, który Senior powinien mieć zapisany w widocznym miejscu np. na lodówce i w kontaktach telefonicznych;

    - posiadanie listy telefonów do najbliższych osób, do których w każdej chwili mogą zadzwonić/napisać i te pomogą w weryfikacji sytuacji (tzw. 3 numery bezpieczeństwa);

    - zapamiętanie motta „sprawdzaj, nie ufaj” – czyli, aby Seniorzy nie przekazywali np. osobie podającej się za pracownika banku hasła do konta, a rozłączyli się i zadzwonili do banku np. do opiekuna konta. W sytuacji, kiedy dzwoni pseudopolicjant, że wnuczek miał wypadek, to również by zadzwonili do wnuczka, rodzica, żeby zweryfikować sytuacje, a nie przekazywali pieniędzy.

Powrót na górę strony